Změnili jsme průmysl!

Jak se Kari Traa stala nejrychleji se rozvíjející značkou v Evropě zaměřenou na dámskou sportovní módu a první vrstvy ve Skandinávii? Jak se sportovní průmysl musí změnit, aby byl pro ženy více atraktivní?

Tato značka je pojmenována podle její zakladatelky a čtyřnásobné vítězky světového šampionátu ve freestyle lyžování a zlatou medailistkou v boulích ze zimních olympijských her v Salt Lake city v roce 2002, Kari Traa. Ve stejném roce, kdy Kari získala olympijskou medaili, založila společnost specializující se na dámské zimní sportovní oblečení, zejména na základní vrstvy.

Od roku 2006 se Kari Traa začala prodávat i za hranicemi Norska. Dnes se značka prodává ve 12 evropských zemích a nově i v Severní Americe. Postupem času rozšířila své portfolio o fitness a sportovní volnočasové oblečení.

 

ISPO.com: Současná kampaň “Celebrate Yourself” je pozitivně vnímaná po celém světě a zahrnuje firemní motto “For Girls By Girls”. Proč má Kari Traa takový úspěch právě teď?

Kari Traa: Myslíme si, že je to kombinace skvělého designu, tvrdé práce a také fakt, že umíme nabídnout to, co chce ženská komunita. Milujeme hesla jako „For Girls By Girls“ a „ Stronger Twogether“.  Prostě si myslíme, že je důležité, aby sport ukazoval nejen muže, ale i ženy.  Kari Traa ukazuje, že ženy jsou ještě silnější právě tehdy, když dělají věci společně.

 

Co dává Kari Traa dámské komunitě, jak ovlivňuje ženy?

Kari Traa: Máme takovou mantru, když navrhujeme oblečení. Musíme udělat ženy zdravější, silnější a šťastnější. My opravdu přemýšlíme o tom, jak se budou v našem oblečení cítit a následně i v jejich životě. Chceme posílit všechny ženy venku, a to nejenom prodáváním oblečení.

Kari Traa spustila něco, co se dotýká žen. My komunikujeme s nimi, ne o nich, nebo jinými slovy, opravdu se stávají součástí našich kampaní a řešíme otázky, které jsou pro ně důležité. A také jsme odlišní ve srovnání s jinými značkami.

 

Jak by jsi popsala tento rozdíl?

Z hlediska designu jsou to barvy a střihy, které používáme od samého začátku. Vlastně jsme začali barvami. To bylo před 15 lety ve sportovním průmyslu něco zcela výjimečného. Dříve bylo všechno pěkné pro muže. Takže pro Kari Traa to byl dokonalý začátek a změnili jsme průmysl.

Kari Traa:
“Abychom to shrnuli, opravdu známe ženy.”

 

Myslíte si, že ovlivňujete velké společnosti jako Adidas, Nike nebo Under Armour, které jsou ovládány převážně muži?

Zvláště zde v Norsku nebo ve Skandinávii obecně, kde jsme dnes sami jedním z největších hráčů, si ostatní všímají toho, co děláme a vliv rozhodně máme. Ale často se jim nedaří nás napodobit, protože nemají stejnou firemní DNA.

Kari jako zakladatelka a více než 95 % žen pracujících v naší společnosti o značce mluví, prodávají ji a vyrábí, každý z nás prostě přesně ví, co má dělat. Jiný podnik může mít třeba agenturu, která jim najde ta pravá slova. Ale pro ně to bude pouze kampaň, zatímco pro nás je to naše DNA.

Další rozdíl je, že tyto velké společnosti mají obrovské rozpočty, ale mají také různé cílové skupiny.  Jeden den oslovují muže, další fotbalisty a jiné dny děti a jejich rodiče, což jim to dělá mnohem složitější. To platí zejména pro naše přímé konkurenty, zejména v segmentu základních vrstev. My na druhé straně mluvíme pouze s ženami, zaměřujeme se pouze na ženy, na to, co dělají a na zábavu, kterou mají rády. Abych to shrnula, ženy opravdu známe – prostě „For Girls By Girls, řekla bych.

 

Kari Traa:
“Každá značka si musí najít svou vlastní cestu”

 

Porovnání sportovních a outdoorových značek z roku 2002 s dnešní dobou: Jde stále spíše o pánské, nebo se to výrazně změnilo?

Myslím si, že většina značek je stále velmi mužská. Právě teď každý mluví o posílení žen a o #metoo a vidíme všechny ty skvělé kampaně podporující ženy.  Spousta značek skočí na tuto loď, protože to je globální trend, ale nevíte, co se stane zítra, co bude další nový trend.

Tak jako tak Kari Traa bude stále pro ženy, protože to je to, co děláme, i přes trendy. Například, stále dostáváme dotazy, kdy začneme dělat oblečení pro muže – no, to se nikdy nestane.  Myslím, že jsme našli pozici, kde hodláme zůstat a na které budeme pracovat.

 

Když mluvíme o těch dalších značkách. Co by mohly dělat lépe?

Určitě by se neměly snažit kopírovat nás nebo jiné úspěšné značky.  Každá značka by měla najít vlastní cestu a důvěřovat tomu, co dělá. Opravdu věřit tomu, že to je ta nejdůležitější věc. My jsme byli velmi upřímní a důslední.  Dokonce i když se ostatní ptali „Děláte si srandu, to nemůžete udělat..!„ tak naše odpověď byla vždy „ale ano, můžeme“.

Jakmile se rozhodnete, je to dané. Musíte věřit tomu, co jste začali. Ve srovnání s chůzí po cestě, nemůžete dělat kličky, jdete rovně, abyste dosáhli svého cíle.  Nechytáme se trendů. Trendy se dnes mění strašně rychle. Když se podíváte zpět, dvacet nebo třicet let, jeden trend fungoval několik let, kdežto dnes máme nějaký trend a za měsíc už je něco jiného.

 

Váš úspěch ve Skandinávii je velmi působivý, ale i v jiných zemích Evropy jste vidět. Jaké jsou vaše obchodní cíle pro nadcházející sezónu?

V současné době je pro nás velmi zajímavým a důležitým trhem Severní Amerika a získáváme skvělou zpětnou vazbu. Máme pocit, že jsme na začátku vstupu na spoustu dalších trhů a samozřejmě v různých fázích se značkou jako takovou. Obecně se ale snažíme růst ve Skandinávii, Evropě a Severní Americe.  Současně zůstáváme věrní našim kořenům v zimních sportech, odkud pocházíme a co známe nejlépe – ženy a zimní sporty!

Jak vám ISPO v Mnichově pomáhá k dosažení těchto cílů?

Je to místo, kde prostě musíme být. Je to náš jedenáctý ročník v řadě. Veletrh vždy znamená nejen spoustu zábavy, ale také důležitou práci pro firmu. Je úžasné, jak nás někteří lidé zastavují ,aby nám řekli, jak nás následují nebo pozorují s úžasem náš růst.

Vývoj našeho stánku v Mnichově na ISPO, pokud jde o velikost, architekturu a umístění, hodnotí naše firma velmi dobře. Například na našem prvním ISPO v roce 2006, jsme se večer bavili, jak je úžasné, že k nám do stánku přišlo 20 lidí za den. A nyní jsme každý den úplně plní. Takže to pro nás znamená opravdu velký úspěch!

Zdroj: https://www.ispo.com/en/companies/interview-kari-traa-about-her-success-and-comparisons-adidas-and-nike